• Hoppa till huvudnavigering
  • Hoppa till huvudinnehåll
  • Hoppa till det primära sidofältet
  • Skolan
  • Arbetsmarknad
  • Teknik
  • Energi
  • Känslor

AutismKompetens

Bara funktion, inga hinder

  • Hem
  • Rådgivning
  • Om
  • FAQ
  • Autism i korthet
  • Kontakta
Du är här: Hem / Rådgivning / Skolmiljön är viktig för bra lärande

Skolmiljön är viktig för bra lärande

11/07/2018 by Mikael 1 kommentar

För att skapa en hållbar skolmiljö för den som lever med Aspergers eller högfunktionell autism så finns det råd och tips för de som jobbar i skolan. Det behövs ingen ”särskola” för den som lever med en högfunktionell diagnos utan utvecklingsstörning. Trots detta så placerar skolor högfunktionella ihop med lågfunktionella med intellektuella funktionsnedsättningar (utvecklingsstörning).

Några tips och råd

Individuellt schemaElever med Aspergers och högfunktionell autism har ett stort behov av att på ett konkret och överskådligt sätt veta vad de ska göra i skolan. Individuella scheman är därför A och O.
Anpassa till dagsformenViktigt att känna av hur eleven mår och att anpassa efter det. Första prioritet är att eleven ska orka komma till skolan och känna sig trygg där.
Bygg på elevernas styrkor och intressen
FörberedelseDet är viktigt för eleven att veta vad som ska hända. Många har svårt för förändringar. Skicka mejl till föräldrar. Skriv ner påminnelser och ge till eleven.
Tydlig kommunikationGe både skriftliga och muntliga instruktioner. Visa gärna bilder på det du pratar om.
Anpassa miljönLugn avskild miljö. Egen arbetsplats. Läraren kommer till eleven. Återhämtningstid där man kan ladda batterierna. (dock ingen särskola eller särklass behövs)
APSFörkortad arbetsdag kan vara bra. Ta bort vissa ämnen för att eleven ska klara betygen i andra ämnen.
Pedagogiska hjälpmedelAlphasmart, dator, daysispelare, hörlurar, kåpor, time timer (utan ljud).
StressElever med Aspergers får anstränga sig mycket för att klara skolans krav. För många blir det för mycket och de reagerar med utbrott.
Arbeta med AspergersSchemalagd tid för att lära sig mer om sin funktionsnedsättning. Öka medvetenheten. Socialpsykologi.
Inga läxorSkapar ofta problem hemma.
Raster är jobbigtRaster är ostrukturerat. Personal behöver stödja. Bättre att få vila, lyssna på musik, dator, rita etcetera.
MatenLåt eleverna äta i en lugn miljö i matsalen. Många äter specialkost eftersom de bara äter vissa saker, men bör uppmanas att äta det mesta då det är bra med varierad kost för alla. Får sitta vid samma bord varje dag.
GymnastikenSvårt att byta om och duscha med andra. Svårt med lagsport.
MotivationVissa elever har svårt att förstå varför man måste gå i skolan, läsa matte etcetera. Viktigt att motivera och förklara varför.
Inkluderas i storklassDe elever som vill får gå ut i en vanlig klass och vara med i vissa ämnen eller under en period, tillsammans med en lärare.

Klassrummet

Ju mer visuell stimulans det finns, desto svårare är det att fokusera och behålla koncentrationen. Därav kommer en pedagogik som gynnar undervisning från tavlan ge en möjlighet till ro och lugn för den med Aspergers eller högfunktionell Autism.


Lite generell fakta om behov för dem med Aspergers & högfunktionell Autism i skolan

Asperger syndrom / Högfunktionell Autism
De flesta med Aspergers syndrom har normal begåvning.
De kan ha svårt att förstå andra människor och ha svårt att läsa av känslor och ansiktsuttryck.
En del förstår inte ironi, liknelser och talesätt. Det kan också vara så att de inte kan filtrera vad som är okej att säga eller inte. Det kan leda till konflikter.
En del kan ha perceptionsstörningar, det vill säga de störs av olika ljud, dofter, ljus, till exempel fläktar och trafikbrus.
Många har svårt att organisera sitt arbete och behöver ha svar på: När? Var? Hur? Vem? Vad?
De behöver också få möjlighet att gå undan och ladda batterierna.
Alla elever med Aspergers syndrom är olika. Fråga eleven och föräldrarna!

Share this:

  • Print
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Pinterest
  • Pocket

Arkiverad under: Rådgivning Taggad som: skolan

Läsarkommentarer

Trackbacks

  1. Är perceptionsstörningar att klassa som allergi ? | Mikael Persson skriver:
    11/08/2018 kl. 09:32

    […] finns en idé om att de som lever med Autism eller Aspergers måste ha specialkost i skolan. Det finns ingen tung forskning som styrker att Autism / Aspergers ger allergi emot viss mat per […]

    Svara

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Primärt sidofält

Kontakta oss

  • Messenger
  • E-Post

Senaste kommentarer

  • Viktigt att tänka vid ett möte | AutismKompetens om Videosamtal och Autism
  • Yolanda (http://mittprivatakrig.wordpress.com/) om Kan du gå i våra skor?
  • Lönebidrag, en möjlighet | AutismKompetens om Hur rekrytera en person med Högfunktionell Autism?
Copyright © 2021 · AutismKompetens